Cine spune ca parlamentarii huzuresc si au viata usoara se insala amarnic.
S-o luam in ordine cronologica inversa si sa incepem cu azi-noapte. Adica era deja ziua de gratie 18 februarie, anul Domnului 2009, iar ceasurile aratau aproape ora 2.00 cind a fost suspendata sedinta comuna a celor doua Camere. Sedinta care, teoretic, a inceput la 9.00 dimineata a zilei precedente. Iar motivul intilnirii alesilor – unul dintre cele mai spinoase: votarea bugetului pe anul in curs.
Pai ia sa spuneti voi, nenica, ce faceati fiecare la ora aia!? In mod sigur nu va perpeleati de grija natiunii. Cum adica nici parlamentarii? A, vreti sa-mi amintiti ca bugetul pentru Camera si Senat, umflat cu pompa, a fost adoptat si in consecinta demnitarilor nu le mai pasa? Ete ca nu-i asa. Altfel credeti voi ca ar fi stat ei pina la cintatul cocosilor, ba chiar pentru a doua zi la rind, sa discute si sa dezbata, doar – doar or descopri magia?
Ca de magie e nevoie pentru adoptarea bugetului pe 2009. Pe de o parte, pentru ca, la fel ca in intreaga lume, nu sint bani. Pe de alta parte, pentru ca trebuie sa gasesti solutii astfel incit fiecare sa-si poata plati obligatiile fara a atenta la propriul portofel sau cont bancar, sa satisfaci interesele mai mult sau mai putin oculte, mai mult sau mai putin la vedere, dar si nevoile reale si stringente. Cum, frate? De unde? Ca sa nu mai vorbim ca ai pe cap si opozitia.
Iar aici chiar e „albastra”. Ai impotriva liberalii, dotati cu finantisti de exceptie si, totodata, afaceristi de anvergura; ai UDMR-istii, carora li s-a luat felia de tort de sub nas tocmai cind se pregateau sa infiga lingurita, dar ai de luptat pina si cu ai tai, membri ai Coalitiei, deveniti tradatori mai mult sau mai putin pe fata doar pentru ca nu s-au ales si ei macar cu un oscior.
Si daca mai adaugi la asta ca trebuie sa satisfaci si cererile tot mai sfruntate ale tot mai puternicei Biserici Ortodoxe Romane, care glasuieste de la amvonul Camerei prin vocea copilului sau de suflet, ministrul Theodor (sau Toader?) Paleologu… E drept ca omul curtat de liberali inainte de a intra oficial in politica (la Paleologu ma refer) nu a cerut bani pentru Biblioteca Nationala, ale carei carti se degradeaza in subsoluri umede si pline de igrasie, ci pentru majorarea salariilor preotilor, dar i-a obtinut. C-asa-i in tenis! Adica Dumnezeu ii da bani Guvernului, iar Guvernul si Parlamentul ii baga in traista cu gura larga a a popilor. Nu ca as avea ceva cu popii, ba chiar dimpotriva, dar ia sa vedeti ca tot aici, adica in domeniul religiei, a gasit Guvernul de cuviinta sa acorde si o noua majorare cu iz de protectie sociala. Adica a crescut ajutorul de inmormintare cu noua lei. Exact cit sa cumperi noua luminari. Sau poti sa alegi doar cinci luminari si sa dea popa de patru ori cu cadelnita…
Oare de-asta s-or fi suparat ungurii si i-au facut o farsa lui Ioan Olteanu, presedintele de sedinta, care, la initiativa udemeristului Mate Andras a supus la vot un amendamentsub forma de numar, numarul fiind chiar cel al telefonului lui Olteanu?
Si uite-asa, cu farse, tachinari, impunsaturi, scandal, pauze, lipsa de cvorum si suspendari a trecut a doua zi de dezbateri a bugetului in plenul reunit al celor doua Camere. Ca bugetul e departe de a fi finalizat, iar din cauza asta stagneaza toate contractele si proiectele, inclusiv cele de importanta stategica, e alta poveste. Parlamentul a anuntat inca de aseara ca astazi lucrarile urmeaza sa fie reluate, oficial, la ora 9.00 si sa dureze pina la epuizare.
In comunicat nu se precizeaza daca e vorba despre epuizarea bugetului, a argumentelor si tifnelor, sau, pur si simplu epuizarea fizica a parlamentarilor.
Care parlamentari, dupa ce am adus atitea argumente, trebuie sa recunoasteti, au viata grea.
februarie 19, 2009
Parlamentarii – sa le plingi de mila
februarie 18, 2009
Roblogfest si…
E clar ca mi s-a suit la cap. Altfel cum credeti voi ca mi-ar fi venit ideea sa-mi inscriu blogul in campania Roblogfest 2009.
Nu de alta, dar campania este la a patra editie, eu am blog de doi ani si abia acum am juns la concluzia ca e cazul sa particip. Chiar daca nu prea se-nghesuie lumea sa comenteze posturile mele. Chiar daca nu am reusit sa construisc o comunitate, asa cum mi-am propus cind l-am infiintat (doar de-aia se cheama ideiinconflict, ca sa „ma bat” cu lumea in idei). Poate acum, ca m-am inscris pe www.roblogfest.ro intru si eu in lumea buna a bloggerilor?
Pina una alta, iata la ce concluzii am ajuns eu: nu numai ca e loc sub soare pentru toti, dar intotdeauna e si loc de mai bine. Cum am devenit brusc asa de geniala? (:D)
Simplu. Oamneii astia care o sa se chinuie cu lectura celor peste 2500 de bloguri inscrise in campanie (pina acum), au intiat chiar si niste categorii noi. Ba chiar le-au introdus la „capitolul” celor jurizate. Adica in cele patru categorii de concurs: Personal & Infotainment, Profesional, Comunicare si Microblogging, toate cu mai multe sectiuni, ultimele doua sint new entries. Iar unii dintre cei pasionati de stilul asta de scriere se vor alege si cu niste premii…
Ce poti sa mai vrei?
P.S.
Nu vreau sa scriu nici macar un cuvintel despre emotiile cu care astept finalul. Nu numai pentru ca particip prima data, dar, modesta cum sint, mi-am inscris blogul in categoria celor jurizate.
februarie 17, 2009
Politica financiara a numirilor politice
Incurcate sint caile financiare ale politicii carpatine. Ca sa nu zica nimeni ca vorbesc sa ma aflu in treaba, am sa aduc la lumina schimbarea de conducere a Loteriei Romane : PD-L-istul Gheorghe Benea i-a luat locul PC-istei (fosta PUR-ista), Liliana Minca (fosta Ghervasuc).
In regula si aveti dreptate. Stirea nu e tocmai hot, pentru ca decizia Consiliului de Administratie a fost luata pe 16 februarie 2009, adica ieri si pusa in aplicare pe 17, adica azi.
Spre norocul meu responsabilii cu actualizarea site-ului Loteriei sint mai putin prompti decit ziaristii. Astfel, inca am avut ocazia sa-i copiez Lilianei Minca si CV-ul si declaratia de avere, dar si un act aditional incheiat cu acelasi Consiliu de Adiminstratie dupa instalarea guvernului Boc. De ce conteaza asta ? « Doar » pentru ca din ultimul inscris mentionat reiese ca pe Loteria Romana SA, recte unitate bugetara 100%, o doare in dos(ul usii) de deciziile premierului. Degeaba a zis Boc pe 23 decembrie 2008, dupa scandalul provocat de Berceanu prin demiterea concomitenta a 24 de directori, ca salariile sefilor de agentii etc se vor plafona la 48 de milioane. Din ianuarie 2009, dupa diminuarea salariului, Ghervasuc Minca avea de incasat lunar 66.910.000 de lei vechi. E drept ca impozabili. Si la fel de drept e ca prim -ministrul s-a ferit din rasputeri sa spuna daca cele 48 de milioane « acordate » inseamna venit brut sau net.
Dar, in fond, nu pentru asta m-am apucat sa scriu despre cei doi. Prima intrebare la care nu reusesc sa gasesc un raspuns clar si la obiect este : de ce a fost schimbata madame Ghervasuc ? (Nu-mi iese si pace sa-i spun Minca). Sau ma rog, revocata, cum au botezat cei de la Loterie demiterea. Sa fie Benea mai tare in sforarii si scos bani din piatra seaca ? Sa conteze ca vine de la Cluj ? Altfel ce mi-e PC-ul, care e parte a asa-zisei Aliante, ce mi-e PD-L -ul? Bani pentru campanie si nu numai tot trebuie sa vina.
Si a doua intrebare, generata de aceeasi decizie : de ce se cuvine ca Liliana Ghervasuc sa primeasca salarii compensatorii ? Postul nu i-a fost desfiintat, deci nu vorbim despre restructurare… Si oare pe ce criterii se vor calcula sumele ce urmeaza a-i fi acordate drept despagubire ? Si daca nu-si gaseste un alt post de director, fosta muncitoare practicanta, secretara si asistenta personala a fostului general Victor Athanasie Stanculescu la firma Balli, se va inscrie la Oficiul Fortelor de Munca pentru a primi ajutor de somaj ? Ca mai are pina face virsta de pensionare…
Ori poate se muta cu arme si bagaje in fieful sotului ei, Ion Minca, intrat de dragul ei in PC, dar mare afacerist de Mangalia. Si daca tot se muta acolo, se va apuca Liliana de afaceri la vedere ? Nu de alta, dar daca e sa crezi ce scrie presa si, mai ales, sa pui temei pe plingerea penala facuta de un fost partener de afaceri impotriva Lilianei Ghervasuc, femeia chiar e talentata.
Si ma mai intreb ceva : o fi dat procurorul curs plingerii respective ? Si daca da, care o fi solutia in dosar ?
Dar la fel de talentat e si Gheorghe Benea. Trestie politica si cu dotat cu o « busola » ce pare sa nu dea gres niciodata, Benea, a dovedit in timp ca stie sa faca parte la toata lumea, dar cel mai bine stie sa-si faca parte siesi. In prezent mebru al PD-L, filiala Cluj, zice presa ca prin 2004 ar fi pus pe butuci Combinatul de Celuloza din Dej. De ce l-o fi luat mai apoi omul de afaceri Stefan Vuza (care a facut investitii atit de mari acolo incit prin 2005 mai multi oameni au ars de vii din cauza instalatiilor defecte) e o alta nedumerire.
Dar asta deja nu mai era problema lui Ghoerghe Benea. Intre timp el a devenit presedinte – director al Metalurgica Transilvania SA Aiud. Adica tot o intreprindere de stat, ca si Combinatul cit a fost el acolo, ca si Loteria Romana. Si deh, parca unde e mai bine decit la stat, cita vreme statul, chiar de nu muncesti, tot te plateste ? Chiar de te plateste cu bani mai putini, tot sint mai multi decit se cistiga la patron.
Ca o data la patru ani (sau ceva mai des in ultima perioada) trebuie sa-ti arati si tu recunostinta ? Asta-i alta poveste… Dar, oricum, nu dai de la tine.
februarie 16, 2009
februarie 14, 2009
Stapinul nostru – banul
Nu stiu daca sint mai mult trista sau mai mult dezamagita. Totul mi se trage de la o discutie pe care am avut-o, la prima ora, pe mess. Nu o cunosc pe fetita cu care azi am stat de vorba pentru a doua oara. Dar nu pot decit sa-mi doresc sa fie cit mai putini cei care gindesc si simt ca ea. In rest, va las pe voi sa va dati cu parererea dupa ce veti citi discutia noastra, pe care o postez integral.
« aaanaaamaaaryaaa: ‘neatza
talida covaci: buna dimineata
aaanaaamaaaryaaa: esti a tigare din cate vad
talida covaci: se poate spune si asa
talida covaci: doar ca prefer forma corecta de scriere, respectiv “tigarA”
aaanaaamaaaryaaa: corect
aaanaaamaaaryaaa: ai dreptate
aaanaaamaaaryaaa: eu sunt abia la cafea
talida covaci: de regula tigara si cafeaua merg impreuna
aaanaaamaaaryaaa: eu fumez cam rar
talida covaci: aha
talida covaci: ok
aaanaaamaaaryaaa: si fumez cand am cu cine sa ma indemn
aaanaaamaaaryaaa: adica cu alt fumator
talida covaci: da, e alegerea ta
aaanaaamaaaryaaa: am citit ce ai scris pe blog
aaanaaamaaaryaaa: ai mare dreptate
talida covaci: iti multumesc
talida covaci: sa stii ca nu ma deranjeaza comentariile, le public
talida covaci: inclusiv pe cele critice sau chiar negative
aaanaaamaaaryaaa: unde le publici?
talida covaci: incerc sa fac mai mult decit sa-mi exprim gindurile, respectiv, as dori sa construiesc o comunitate
talida covaci: pai tot pe blog
aaanaaamaaaryaaa: da
talida covaci: adica in momentul in care citesti, daca vrei sa comentezi dai click pe comentarii, ti se deschide o fereastra noua, scriii acolo ce ai de spus, apoi dai click pe publicare
aaanaaamaaaryaaa: Marsul tacerii la Cluj http://www.napocanews.ro/2009/02/mircia-giurgiu-dorim-sa-sustinem-valorile-morale-crestine.html
aaanaaamaaaryaaa: uite ce am primit si eu
talida covaci: eu le aprob, daca este cazul dau si raspuns, apoi poate mai comenteaza si altcinecva… si tot asa
aaanaaamaaaryaaa: de pe mess
talida covaci: o sa ma uit, multumesc pentru link
aaanaaamaaaryaaa: este f buni cum ai gandit
aaanaaamaaaryaaa: este f bine cum ai gandit
talida covaci: scuze, tu nu esti romanca?
aaanaaamaaaryaaa: ba da dar sunt abia trezita
talida covaci: citi ani ai?
aaanaaamaaaryaaa: 20
talida covaci: stai in Bucuresti?
aaanaaamaaaryaaa: in alexandria
talida covaci: aha
talida covaci: pot sa te intreb cum mi-ai descoperit blogul?
aaanaaamaaaryaaa: am dat cautare pe google “idei”
aaanaaamaaaryaaa: si a aparut o lista
talida covaci: aha
aaanaaamaaaryaaa: si am citit titlul tau
aaanaaamaaaryaaa: idei in conflict
aaanaaamaaaryaaa: si am zis sa intru
talida covaci: nu, nu idei in conflict, ci ideiinconflict
aaanaaamaaaryaaa: defapt de la titlu
talida covaci: adica voiam sa subliniez ca sint atit de multe, incit nci nu mai au timp sa se aseze ordonat
aaanaaamaaaryaaa: am fost curioasa sa vad ce scrie acolo
aaanaaamaaaryaaa: si uite asa am dat de tine
talida covaci: am inteles acum
aaanaaamaaaryaaa: ai citit ce ti am trimis?
talida covaci: despre marsul de la cluj?
aaanaaamaaaryaaa: da
talida covaci: inca nu
talida covaci: acum am de lucru, dar o sa citesc
aaanaaamaaaryaaa: da
aaanaaamaaaryaaa: mi a placut ce ai zis de boc
talida covaci: ti-am spus, ai libertate la comentarii
talida covaci: adica poti sa intri iar si sa-ti spui si tu parerea in legastura cu Boc, sau cu alti politicieni, ori cu faptele lor
talida covaci: sau cu ce se intimpla si iti place sau nu iti place la tine acasa
talida covaci: ma refer la autoritatile locale
talida covaci: asa vor afla si altii
aaanaaamaaaryaaa: cum adica la mine acasa?
talida covaci: adica acolo in Alexandria
aaanaaamaaaryaaa: am inteles
talida covaci: nu stiu, ca sa-ti dau un exemplu, poate ca si primarul de la voi a promis cine stie ce, iar acum nu-si respecta promisiunea
talida covaci: sau directorul nu stiu care face doar angajari pe pile
talida covaci: sau cine stie ce s eintimpla la scoala
aaanaaamaaaryaaa: da sunt multe de spus
talida covaci: sau, uite, Dragnea a renuntat la functia de ministru si a revenit in fruntea judetului…
talida covaci: orice
aaanaaamaaaryaaa: da
aaanaaamaaaryaaa: sa vad ce pot sa aflu
talida covaci: nu asa, copilule
talida covaci: nu trebuie sa cauti, sau sa afli ceva anume
talida covaci: pur si simplu la comentarii poti sa scrii ce-ti trece tie prin minte, prin gind sau prin suflet
aaanaaamaaaryaaa: cati ani ai ca sa stiu cum ma adresez
talida covaci: e-n regula formula ta de adresare
aaanaaamaaaryaaa: pot din curiozitate sa stiu cati ani ai?
aaanaaamaaaryaaa: de felul meu sunt curioasa
aaanaaamaaaryaaa:
talida covaci: da, 45
aaanaaamaaaryaaa: multi inainte
talida covaci: multumesc. la fel
aaanaaamaaaryaaa: sarut mana
aaanaaamaaaryaaa: ce ti doresti sa primesti azi?
talida covaci: de ce, ce e azi?
aaanaaamaaaryaaa: de la cel drag
aaanaaamaaaryaaa: ziua indragostitilor
aaanaaamaaaryaaa:
talida covaci: fetita, aia e a americanilor
talida covaci: noi avem Dragobetele
aaanaaamaaaryaaa: si nu se poate si asta si dragobete
talida covaci: dupa cum ti-am spus, eu am deja o virsta si oricit tis-ar parea de deplasat, tin la obiceiurile noastre, ale romanilor, deci la traditie, pe de alta parte, celor dragi nu le faci daruri cu anumite ocazii, zic eu, ci le faci asa, pur si simplu
talida covaci: dar, cel mai important, felul in care te porti cu ei trebuie sa fie un dar permanent
aaanaaamaaaryaaa: da asa este
aaanaaamaaaryaaa: depinde si decati bani dispun baietii
aaanaaamaaaryaaa: sa fie un dar permanent
talida covaci: nu ai nevoie de nici macar un banut pentru ce iti spun eu
aaanaaamaaaryaaa: da este nevoie de vointa
talida covaci: conteaza sa ai mereu un zimbet, o vorba buna, o mingiiere, sa nu-ti versi nerviii pe cel de alaturi pentru neimplinirile tale, sa nu deviii artagoasa cind ceva e mai greu…
aaanaaamaaaryaaa: si sa vina acea dorinta din ambele sensuri
talida covaci: eu despre astfel de daruri vorbesc
talida covaci: nu banii si averea te fac om
aaanaaamaaaryaaa: exact
aaanaaamaaaryaaa: dar si aceasta iubire trebuie intretinuta
aaanaaamaaaryaaa: poate asa vad eu acum lucrurile
talida covaci: da, cu tot ce ti-am spus eu mai devreme si cu nimic altceva
talida covaci: iubesti un om, daca il iubesti, pentru cine si ce este el, nu pentru valorile materiale
aaanaaamaaaryaaa: da asa este pt ce este el
aaanaaamaaaryaaa: dar nu ar strica sa aibe si ceva
aaanaaamaaaryaaa: pus deoparte
talida covaci: cum ti s-ar parea daca ai fi foarte indragostita de un baiat si ala nici nu s-ar uita la tine (chiar daca ai suflet cald, esti desteapta si frumoasa) numai pentru ca nu ai Lamborghini, vila cu piscina si elicopter personal?
aaanaaamaaaryaaa: iti dai seama f prost
talida covaci: si-atunci de ce un baiat nu ar putea gi iubit doar asa, pentru el insusi, chiar daca nu are bani si masina?
talida covaci: crezi ca are mai putin suflet sau minte?
aaanaaamaaaryaaa: eu am scris ca daca are si pus deoparte nu m ar deranja
talida covaci: ma doare tare rau felul in care ti-au facut ai tai educatia
talida covaci: la ce-ti foloseste tot ce are pus deoparte, daca ti-e sila de omul ala si numai cind ii auzi pomenit numele?
talida covaci: cita vreme ne facem din bani un stapin, nu sintem oameni, stiai?
talida covaci: coborim in rndul primatelor
aaanaaamaaaryaaa: bine poate am exagerat eu “sa nu am grija zilei de maine”
talida covaci: si le jignim pe primate cind spunem asta, dar nu prea exista termeni de comparatie
talida covaci: da, ma rog, e alegerea ta
aaanaaamaaaryaaa: tu ai ales un baiat dupa ce criterii
talida covaci: este a doua oara cind imi pui intrebari foarte personale
talida covaci: te rog sa nu mai faci asta
aaanaaamaaaryaaa: am inteles »
februarie 13, 2009
Boc – boloboc
A dat-o-n bara? A dat cu oistea-n gard? Sau a dat-o dracu’ de gura lumii ca acum e “ditamai” premierul si face ce vrea muschii lui?
Sint doar citeva dintre intrebarile care nu-mi dau pace de vreo doua ceasuri. Adica de cind am urmarit stirile si am aflat, mai intii, ca pentru Camera si Senat bugetul a fost aprobat fara probleme, exact in forma propusa de Guvern.
Apoi, si asta a fost cireasa de pe tort (sau bomboana de pe coliva, depinde de unde privesti), tot de la stiri, am aflat ca Emil Boc a desfiintat Corpul de control al Guvernului si a infiintat in loc, evident, prin Ordonanta de Urgenta, Corpul de Control al « primului ministru ». (Am pus asta in ghilimele pentru ca nu m-am dumirit cind or afla si cei de la Palatul Victoria ca este prim – ministrul si nu primul ministru).
Ca le-a dat puteri discretionare, nu e de mirare. Doar traim intr-un stat de drepti, nu ? (Vine si postare cu tema asta). Ca el insusi este marele sef al luptei antifrauda ? Nimic mai firesc.
Dar nu pricep nici sa ma tai, nici sa ma pici cu ceara si nici macar daca ar fi sa iau marele premiu, cum e posibil ca singurele criterii dupa care sint numiti in functie membrii Corpului de control sint : « increderea personala pe care le-o acorda primul ministru si … », din pacate imi scapa al doilea criteriu.
Dar tine tot de « profesionalism si competenta ».
Militienii lui Gorbunov
“Unii iau grade, altii iau fapta si fac puscarie” spunea ieri Serghei Gorbunov, barbatul acuzat pentru omorul de la casa de schimb valutar din Brasov.
Si mai spunea despre presiunile facute asupra lui de catre anchetatori pentru a recunoaste ca e vinovat (adica voiau ca el « sa ia fapta », cum se spune in limbajul specific).
Iar eu il cred. Nu numai pentru ca nu exista dovezi, sau cel putin indicii temeinice, ca sa folosesc si eu limbajul de specialitate, ca el ar fi participat macar la fapta. Ba dimpotriva. Dar politistii brasoveni si-au dat in petec de mult prea multe ori.
Au facut-o in urma cu vreo patru ani cind l-au arestat pe un tinar pentru ademenirea unei minore sub 14 ani, pe care a violat-o si apoi a omorit-o. Cadavrul victimei nu a fost descoperit… Si nici nu avea cum. Dupa sapte luni de cind tinarul minca turtoi cu gust de zabrele pe baza « dovezilor » adunate de politisti, fata – care plecase de-acasa de buna voie, minata de nevoia dragostei trupesti -, a revenit la casa parinteasca. Si a povestit ca nici macar nu-l cunostea pe cel din puscarie.
A venit, cam in aceeasi perioada, rindul bucuresteanului arestat si tinut mai multi ani prin temnitele patriei, pentru uciderea celor doua farmaciste din Brasov. Anul trecut s-a dovedit fara putinta de tagada ca bucuresteanul este nevinovat. Politistii inca nu stiu cine e faptasul.
Intre cele doua cazuri a mai fost unul. Atunci a fost vorba despre disparitia unui copil. Acuzat de rapire, pedofilie si omor a fost un vecin de scara. Dupa citeva luni trupul neinsufletit al copilului a fost gasit in curtea unei ferme din apropiere. La data cind s-a semnalat disparitia, copilul inca era ascuns in subsolul tehnic al blocului in care locuia. Politisitii au cautat si acolo, dar… nu l-au gasit. In alta ordine de idei, nu vecinul de scara era faptasul.
A urmat cazul care a facut cea mai mare voga : Elodia. Nu bag mina in foc ca se va putea contabiliza vreodata cu exactitate citi bani, combustibil, masini, forte de ordine, dar mai ales cita energie umana s-a cheltuit in cautarea avocatei. Dar aici autoritatile au zbircit-o rau de tot ! Nu aveau probe, nu aveau cadavru, nu aveau nimic – nimicuta, dar nu au ezitat sa-l aresteze, CHIAR DE DOUA ORI ! pe sotul ei, politistul Cristian Cioaca, pentru omor. Iar Elodia abia acum, adica pe 12 februarie 2009, a fost declarata, official, disparuta.
Si-atunci sa nu-l crezi pe Gorbunov?
februarie 8, 2009
Scrisoare deschisa catre Dragos Dehelean
Categoric AM O PROBLEMA ! Fie imi lipseste cu desavirsire imaginatia, fie sint excesiv de circotasa. Altfel e greu de explicat ca nu sint in stare sa apreciez ceva ce nu exista.
Ca sa nu va tin prea mult nelamuriti, iata despre ce e vorba.
Zilele trecute, Selenis invita bloggerii, printr-un comunciat de presa, sa-si dea cu parerea despre cele mai bune campanii de responsabilitate sociala. (http://www.responsabilitatesociala.ro/dialoguri/bilantul-responsabilitatii-sociale-pe-2008.html).
Exista acolo si patru întrebări la care trebuie musai sa raspunzi, cum am aflat de la Dragos Dehelean dupa ce l-am anuntat prin e-mail ca „mi-am facut datoria”.
Acum sint mihnita, tare mihnita. Pe Dragos, desi nu il cunosc personal, il apreciez in mod deosebit. Atit pentru profesionalism, cit si pentru faptul ca, desi este foarte ocupat, isi gaseste timp sa-si citeasca toata corespondenta si sa raspunda personal. Orice ati spune, asta e un lucru din ce in ce mai rar. Asa a facut si cu mine. Adica mi-a scris inapoi. Si mi-a spus ca asa e regula jocului, trebuie sa raspund la cele patru întrebări. Iar acum, eu sint pe cale sa-l necajesc (probabil). Pentru ca i-am raspuns si i-am spus ca ma voi conforma in curind. Nu numai ca nu a fost curind (au trecut citeva zile), dar mi-e imposibil sa raspund la intrebarile cu pricina. Chiar „cu riscul” de a nu-mi fi inclus comentariul in bilantier. Am o virsta la care e greu sa inveti sa minti…
Or eu asta as face daca as raspunde la acele întrebări. Cum sa spun care sint primele trei companii pe care le apreciez daca aproape nici una dintre ele nu si-a facut cu adevarat cunoscute campaniile? Ca sa aflu cite ceva despre existenta acestor campanii am avut nevoie de documentare intensiva, lucru absolut nefiresc dupa parererea mea. E drept, pe site-ul www.responsabilitatesociala.ro am gasit foarte multe informatii. Dar acesta este un site dedicat. Adica, oarecum, se adreseaza unui public tinta. Social vine de la societate, deci societatea, adica multimea, ar trebui sa stie despre aceste campanii. Si ar mai trebui ceva, zic eu: ar trebui sa se stie citi bani au fost investiti in aceste campanii, care a fost durata lor, cine sint beneficiarii si in ce fel le-a fost utila campania cu pricina. Sau macar atit ar trebui sa se stie.
Sa adaug la aceste lispsuri faptul ca cea mai mare parte a oamenilor pe care i-am intrebat -multi, activi si cu nivel de educatie peste medie-, aproape ca nu intelegeau expresia „responsabilitate sociala”, pentru ca nu au au auzit niciodata despre asa ceva? Sau faptul ca nu rezulta de nici unde ca aceste companii care spun ca sint implicate in campanii de responsabilitate sociala nu par deloc interesate ce fel de viata au, sau daca se bucura de protectie sociala propriii angajati? Sau faptul ca atunci cind le prezinti o situatie concreta in care ar putea sa faca ajute un om cu probleme te refuza ferm? Asta in cel mai bun caz. Pentru ca cele mai multe ori nici macar nu raspund…
Si apropo, stie cineva daca exista niste beneficii de natura financiara pentru companiile care declara ca au demarat, sint implicate, sau au avut o campanie de responsabilitate sociala corporatista?
P.S. Dragos, sa nu fii suparat pe mine… TE ROG!
februarie 5, 2009
Responsabilitate sociala – vorbe pentru altii inventate
Portalul www.responsabilitatesociala.ro isi asuma un act de curaj. Si ne invita pe noi bloggerii, slobozi la taste si cuvinte, sa ne dam cu parerea despre eficienta campaniilor de responsabilitate sociala corporatista.
Care campanii, in primul rind? Nu ca n-ar exista deloc, l-as mania pe Dumnezeu. Doar ca s-a facut atat de putina promovare a acestor campanii, incat chiar pare ca ele nu exista. Stiti despre care stie lumea cele mai multe lucruri? „Copacul de hartie”, „Sa salvam Delta” si „Viteza ucide”.
Sa le luam pe-ndelete.
„Copacul de hartie” de departe o initiativa excelenta, mai ales acum cind paduri intregi sint rase de pe fata solului si aduc dupa sine toate consecintele pe care le stim si le traim. Campania prinde incet, dar (aproape) sigur. Adica, treptat, sint sanse ca tot mai multe institutii si persoane sa se implice in reciclarea hirtiei. Problematic e faptul ca iniţiatorii sunt destul de retincenti cind trebuie sa ofere informatiii despre felul in care te poti implica sau, „mai grav” daca vrei sa devii partener.
„Sa salvam Delta” e o alta campanie deosebit de importanta. De ce nu are efectul dorit? Mai intii, zic eu, pentru ca asta presupune nu numai ingrijirea Deltei cu tot ce are ea, dar inseamna, implicit, o forma de control a „fraierilor” din societatea civila asupra magariilor care se fac in aceasta zona. Iar asta nu e tocmai in regula, dupa parerea unora. Bunaoara, dupa parerea braconierilor care in ianuarie au omorit sute de pasari a caror vinare este strict interziasa. Apoi, in aceasta campanie e ceva mai greu sa-i atragi pe oamenii care nu locuiesc destul de aproape de Delta si asta inseamna, din toate punctele de vedere, o pierde.
Iata c-am ajuns si la „Viteza ucide” sau cam asa ceva. Campania – declansata anul trecut de catre OMV s-a dovedit un mare fiasco. Nu numai pentru ca a fost foarte scumpa, dar cele doua spoturi, prezentate cu atata mindrie presei, au resuist sa oripileze atit de rau opinia publica incit la scurta vreme au disparut de pe toate canalele tv.
Dar cu OMV povestea nu e chiar atit de simpla. Mai ales daca vorbim despre responsabilitate sociala corportatista. In timp ce staff-ul companiei anunta cu mindrie ca pentru a-i speria pe oameni a cheltuit aproape (sau mai mult de un milion de euro, la inceputul acestul an a anuntat ca lasa pe drumuri 3000 de salariati. Pai responsabilitate sociala este asta, cind nu-ti pui problema ca cel putin o parte dintre acesti angajati sint sustinatori unici de familii, ca oricum Guvernul nu se va gindi niciodata la masuri de protectie sociala si ca implicit, (tot) cel putin o parte dintre cei ramasi pe drumuri sint potentiali viitori tilhari la drumul mare? Adica iti vor da, la propriu, in cap, ziua in amiaza mare ca sa-ti ia sacosa cu piine, pentru ca si lor si copiilor lor le este foame.
Ce-au facut altii in cadrul altor campanii de responsabilitate sociala? Nici macar eu, care sint interesata de tot ce misca nu stiu prea multe. Pentru ca, fie aceste campanii, cum am mai spus, nu au fost mediatizate ca lumea, deci mesajul nu a ajuns la public si-atunci pare ca dispare componenta sociala, fie au avut ca obiective cazuri punctuale (lucru care nu prea se intimpla, cum am aflat cu ocazia unui sondaj efectuat chiar de mine).
Ce s-ar putea face?
Exista cel putin trei solutii ca aceste campanii sa fii cunoscute si sa aiba, cu certitudine efect. Dar mai ales, sa fie centrate pe oameni, nu pe cheltuirea deductibila a banilor.
Are cu adevarat cineva urechi sa asculte?
februarie 4, 2009
Greseala scumpa
Da. Le-am lasat si s-au adunat. Prea multe. La materiale pe care intentionam sa le public aici ma refer.
Dar cu vocatia mea nativa de lider sindical si cu inclinatia, la fel de congenitala, catre social, am sa incep cu stirea pe care mi-a dat-o ceva mai devreme prietenul meu, Cristi Seiceanu, de la Radio Medias (www.radiomedias.ro):
« Un pensionar baimarean trebuie sa restituie statului aproape 6.000 de lei, dupa ce angajatii Casei Judetene de Pensii Maramures i-au calculat gresit pensia’.
Da, statul nu te iarta si asta o stim cu totii. Ce nu inteleg eu e de ce trebuie sa plateasca amaritul ala care, sigur este de buna credinta. De ce sint convinsa ca e asa ? Pur si simplu la cit se tot lauda onor guvernantii, indiferent de culoare, ca fac si dreg pentru pensionari, cind mosulica a vazut ca primeste bani mai multi, s-o fi gindit ca i-au marit pensia. Si daca tot e vorba despre 6.000 de lei, adica 60 de milioane din’aia vechi, oricine poate fi sigur ca banii s-au dat pe o perioada mai lunga.
Cum si cine s-o fi prins ca e o greseala de calcul, n-am intrebat. Dar de ce sa plateasca batrinul ? Ce se va intimpla cu el cind pensia ii va fi redusa, probabil pe viata, cu o treime, ca sa plateasca o datorie pe care, de fapt, nu el a facut-o ?
De ce nu exista (pentru ca am verificat si nu exista) nici o reglementare care sa-i scoata buni de plata pe functionarii care au gresit ?
Si daca diminuarea pensiei o sa insemne ca beneficiarul ramine fara bani de intretinere ? Il evacueaza administratia blocului pentru ca nu-si plateste utilitatile, nu. Si uite-asa devine boschetar. Pentru ca a gresit o functionara. Sau plateste intretinerea si nu mai are bani de medicamente. Pentru ca e imposibil, la senectute, sa nu ai nevoie de medicamente. Ori, poate isi cumpara medicamente, dar nu mai ramine cu bani de mincare… Si intr-un caz si in celalalt e foarte posibil ca astfel sa fie evacuat chiar din viata « nenorocitul » de mos care « s-a bucurat la bani nemunciti ».
In timpul asta, tanti care a gresit si i-a trecut pe hirtie bani mai multi o sa-si vada linistita de viata si claculele ei. Poate mai greseste si in cazul altor pensionari, ca tot nu i se intimpla nimic si, eventual, greseste mai tare, iar de aceasta data in favoarea ei, ca trebuie sa recupereze cumva sporurile pe care i le ia Boc, nu-i asa ?
Dar daca, asa cum ziceam, pensionarul din Baia Mare, care trebuie sa-i plateasca statului degeaba 6000 de lei, da ortul popiii, ce se intimpla cu banii ? De unde se recupereaza ? Si daca nu se recupereaza, cum ramine cu datoria neachitata ? Si cite astfel de cazuri or mai fi existind ?
Si tot asa, cred ca as putea sa pun intrebari la nesfirsit. Doar de-aia e un blog cu intrebari mai mult sau mai putin retorice, nu ?
